اسب کاسپین

اسبچه خزر

اسب کاسپین

اسبچه خزر

اسب کاسپین

شاید به جرات بتوان گفت اسبچه خزر تنها اسب کوچکی است که تمام پتانسل های یک اسب بزرگ را دارد که خداوند در سرزمین بزرگ ایران به ودیعه گذاشته است . روی سخنم با شماست که میتوانید با برنامه ریزی مناسب چه در زمینه پرورش و هم در بخش آموزش سوارکاری به تمام نونهالان کشورمان امکاناتی را فراهم کنید که این امر می تواند در سطح آموزش و پرورش نیز گسترده شود و تمام فرزندان این مرز و بوم حتی برای یک دوره کوتاه از لذت سوارکاری بهره مند گردند .
انشاالله

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

حمل و نقل اسب قسمت اول

چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۲۹ ب.ظ


هر ساله میلیون ها اسب در سراسر جهان, میلیون ها مایل جابجا می شوند. تقریبأ نزدیک به 99.99% این انتقالات بدون حادثه ای انجام می شود.

 

 

با اینحال جابجایی نامناسب اسب ها می تواند منجر به مشکلات بعد از بارگیری, اثرات جانبی روی عملکرد آنها, بیماری و حتی مرگ شود. به سادگی فراموش می شود که جابجایی برای یک اسب طبیعی نیست و ممکن است اسب ها بدون هیچ نشانه ای دچار استرس شوند و یا این نقل و انتقالات ممکن است اسب را بیمار کند.

یکبار تب حاصل از حمل و نقل منجر به توجه بیشتر شما به این موضوع میشود, اما بهتر است دیدگاه خود را قبل از آنکه چنین حادثه ای روی دهد تغییر دهیم.

جابجایی بر بخش های مختلفی از بدن اسب تأثیر گذار است و اثرات آن بر اسب های مختلف متفات است. در حالیکه اسبی که در جاده جابجا می شود انرژی بیشتری از حالت پیاده مصرف می کند.....

 

 

اکثر مطالعات نشان داده اند که اگر وسیله نقلیه به ملایمت رانده شود  آسیب به ماهیچه ها به حداقل میرسد. ولی در کل جابجایی برای اسب ها خسته کننده می باشد. قهرمانان ورزشی بلافاصله بعد از سفرهای طولانی رقابت نمی کنند و این دلیل شناخته شده و تأثیرات سفر بر روی عملکرد اسب ها می باشد.

نظرات زیادی در مورد اینکه چه روشی برای جابجایی اسب ها داخل یک تریلر یا باکس ارجحیت دارد انجام شده است؛ مطالعات دانشمندان نشان داده است که نمی توان یک روش کلی برای همه ی اسب ها در نظر گرفت، قرار گرفتن وضعیت سر بعضی اسب ها به سمت پشت مناسبتر است و برخی با زاویه 45 و برخی دیگر با زاویه 45 درجه رو به پشت. تنها روشی که شما را از وضعیت ارجح برای اسب تان مطلع می کند, امتحان کردن جهت های متفاوت است.

اسب ها در طول سفر جاده ای و یا جابجایی هوایی ممکن است 2-3 کیلوگرم در ساعت وزن کم کنند، بیشتر این کم کردن وزن به دلیل از دست دادن آب می باشد، به همین دلیل در دسترس بودن آب در هنگام حمل اسب مهم است و اگر شما بتوانید یونجه تازه و خیس در اختیار اسبتان قرار دهید به سیراب نگه داشتن اسب بسیار کمک می کند. از دست دادن آب در روزهای گرم و خشک بدتر است, خصوصأ اگر اسب در طول سفر عصبی و مضطرب باشد.

از دست دادن آب خطر ابتلا به قلنج و بیماری های تنفسی را افزایش می دهد.

برخی اسب ها در طول سفر بیشتر دچار استرس می شوند. استرس باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن و افزایش حساسیت به عفونت ها می شود.

بیشترین سیستم تأثیر پذیر بدن در سفر, دستگاه تنفسی می باشد.

 

 

ریه ها به چند دلیل در جابجایی ها تحت تاثر قرار می گیرند:

1-کیفیت هوا به دلیل کم بودن یا نبود تهویه ممکن است مناسب نباشد؛ مثلا اگر اسب مجبور شود به مدت طولانی یونجه و کاه خاکی را تنفس کند بدتر است، همچنین ادرار  اسب و تجمع آمونیاک می تواند ریه ها راتحریک کند.

2-از دست دادن آب بدن فرآیند پاکسازی ریه ها از گرد و غبار را کند کرده و باعث التهاب می شود.

3-وضعیت سر اسب اگر رو به بالا باشد مانع از پاکسازی ریه ها از مخاط ها و گرد و غبار می شود و باکتری ها را چند برابر می کند. بنابراین خطر ابتلا به تب حاصل از حمل ونقل با از دست دادن آب, غذای خاکی, جای خواب نامناسب و تهویه ضعیف در جابجایی های طولانی ( بیشتر از 10 ساعت) افزایش می یابد.

 این خطر در مورد اسب هایی که قبل از سفر دچار بیماری تنفسی می باشد واضح تر است. ولی در کل توافق همگانی ای بین مطالعات مختلفی که بر روی جابجایی اسب  انجام شده وجود ندارد. این تغییرات ناشی از واکنش فردی اسب ها  به حمل و نقل است و به احتمال زیاد با توجه به عوامل مختلفی از جمله  سن، نژاد، جنس، خلق و خو، تناسب اندام، سابقه بیماری از قبل موجود، تجربه های حمل و نقل های قبلی، خارجی و شرایط زیست محیطی داخلی ، طراحی وسیله نقلیه حمل و نقل و تغذیه و رژیم های آب بستگی دارد.

 

باید ها:

- دمای بدن اسبتان را قبل از بارگیری و شروع سفر اندازه بگیرید، اگر دما بالاتر از حد طبیعی بود سفر نکنید. احتمالأ وضعیت اسب تان بعد ازسفر بدتر خواهد شد.

- بارگیری اسب ها را در روزهایی انجام دهید که نیاز به رفتن به جای دیگری در زمان مشخص نداشته باشید.

- اطمینان حاصل کنید که در چند ساعت سفر آب و علوفه لازم در دسترس اسب قرار دارد.

- ازمناسب بودن تهویه مطمئن شوید.

- ازعلوفه تمیز (بدون گرد و غبار) ویا یونجه تازه و جای خواب تمیز استفاده کنید.

- آهسته برانید، تکان های سخت و بیشتر منجر به استرس و خستگی بیشتر اسب شما خواهد شد.

- هر چهار ساعت برای چک کردن اسب تان توقف داشته باشید واگر امکانپذیر می باشد اسب را خارج و کمی راه ببرید.

- اسب را توسط دامپزشکتان تست کرده و سیستم تنفسی اش را چند هفته قبل از هرسفر طولانی (8ساعت و بیشتر) وسفر هوایی چک کنید.

- از رانندگی درترافیک سنگین و در هوای گرم بپرهیزید.

 

نباید ها:

- 5 ساعت رانندگی کردن، و انتظار اینکه اسب تان دقیقأ بعد از رسیدن آماده رقابت و گرفتن بهترین عملکرد باشد.

- بعد از یک رقابت سخت محل را ترک نکنید و چندین ساعت تا خانه رانندگی نکنید. اجازه دهید اسب تان یک شب قبل از سفر استراحت داشته باشد.

- پایبند بودن به تعصباتی برای انتقال اسب یکی ازبهترین روش هاست. راه هایی را که برای اسب تان جواب می دهد بیابید.

- در طول جابجایی اسب تان را زیاد نپوشانید، بهتراست آنها درطول سفرکمی خنک ترباشند تا گرم تر.

- استفاده از ملین ها. جابجایی باعث اختلال در سیستم گوارشی اسب می شود واسترس و ملین آن راتشدید می کند.

- گرسنگی دادن اسب درطول جابجایی.

- خودداری کردن از نوشاندن آب به اسب در هنگام و یا بعد از سفر.

 

 

 

گرد آورندگان: خانم آفرین مقدم و آقای جهانگیر جهان بین