اسب کاسپین

اسبچه خزر

اسب کاسپین

اسبچه خزر

اسب کاسپین

شاید به جرات بتوان گفت اسبچه خزر تنها اسب کوچکی است که تمام پتانسل های یک اسب بزرگ را دارد که خداوند در سرزمین بزرگ ایران به ودیعه گذاشته است . روی سخنم با شماست که میتوانید با برنامه ریزی مناسب چه در زمینه پرورش و هم در بخش آموزش سوارکاری به تمام نونهالان کشورمان امکاناتی را فراهم کنید که این امر می تواند در سطح آموزش و پرورش نیز گسترده شود و تمام فرزندان این مرز و بوم حتی برای یک دوره کوتاه از لذت سوارکاری بهره مند گردند .
انشاالله

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

خانم لوئیز فیروز

دوشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۰۱ ب.ظ

 خانم لوئیز فیروز

لوئیز فیروز متولد سال 1937 میلادی (1316 هجری شمسی) با نام اصلی لوئیز لیلین که به مدت بیش از ۴ دهه به همراه همسرش نرسی فیروز به پرورش اسب در ایران پرداخت و از وی بعنوان کاشف اسبچه خزر نام برده می‌شود و موسس باشگاه نوروزآباد بود.

 

 

در مصاحبه ای که با یکی از نشریات در زمان حیات خود داشتند از زبان ایشان خواندیم :

"من همواره برای آموزش سواری به کودکان دنبال اسبی آرام، صبور و کوچک اندام می گشتم. در سفری که به همراه همسرم به شهر شیراز داشتم، اسب گمشده رویاهای خود را در نگاره های تخت جمشید یافتم. اسب های نقش بسته بر روی سنگ مرا بسیار شگفت زده کرد. شگفتی همراه با افسوس زیرا دیگر چنین اسبانی در ایران وجود نداشت. تصویر این اسب ها همیشه در ذهن من بود تا این که روزی در یکی از روستاهای شهر آمل اسب کوچک اندامی را دیدم که جهت حمل سیمان به یک گاری بسته شده بود. گویی نگاره های تخت جمشید را از روی این اسب ساخته بودند. خوشحالی من در آن لحظه وصف ناپذیر بود. شباهت بیش از حد این اسب ها با اسب های امپراتوران هخامنشی من را تشویق به انجام تحقیقات مفصلی بر روی آنها کرد. تحقیقات خود را با همکاری دامپزشکان، متخصصان ژنتیک و باستان شناسان آغاز کردیم. پس از جمع آوری تعدادی از این اسب ها کار پرورش و اصلاح نژاد آنها آغاز شد. تعدادی نیز به کشورهای دیگر از جمله انگلستان صادر شد. علاقه خاندان سلطنتی انگلیس به این نژاد منجر به تاسیس انجمن سلطنتی اسبچه خزر شد و به این ترتیب پرورش این نژاد در خارج از ایران نیز صورت گرفت."

 

 

خانم لوئیز فیروز پس از نیم قرن زندگی در ایران در بامداد روز یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷، در سن ۷۵ سالگى براثر بیماری ریوی و کبدی در بیمارستان برزویه گنبد کاووس دارفانی را وداع گفت و با احترام خاص در مزرعه اش به خاک سپرده شد.