اسب کاسپین

اسبچه خزر

اسب کاسپین

اسبچه خزر

اسب کاسپین

شاید به جرات بتوان گفت اسبچه خزر تنها اسب کوچکی است که تمام پتانسل های یک اسب بزرگ را دارد که خداوند در سرزمین بزرگ ایران به ودیعه گذاشته است . روی سخنم با شماست که میتوانید با برنامه ریزی مناسب چه در زمینه پرورش و هم در بخش آموزش سوارکاری به تمام نونهالان کشورمان امکاناتی را فراهم کنید که این امر می تواند در سطح آموزش و پرورش نیز گسترده شود و تمام فرزندان این مرز و بوم حتی برای یک دوره کوتاه از لذت سوارکاری بهره مند گردند .
انشاالله

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

اسب در مانی

سه شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۱۵ ب.ظ

اسب درمانی، نوعی روش درمانی است که در آن از خصوصیات ویژه اسب جهت پیشگیری و یا درمان برخی از بیماری ها استفاده می شود. این شیوه درمانی می‌گوید سوار شدن بر اسب نه تنها لذت بخش است بلکه می‌تواند به آموختن مهارتهای ارتباطی و نیز به افرادی با ناتوانی‌های جسمانی یا روانی کمک کند. هدف اسب درمانی، آموزش سوارکاری یا طرز نشستن بیمار بر روی اسب نیست بلکه هدف اصلی، اصلاح یا معالجه بیمار و رفع مشکلات بیمار است. این روش درمانی از حوزه جسمانی فراتر رفته و به حوزه روانی نیز توسعه یافته است...

نقل است که ابتدا در زمان بقراط و بعدها ابن سینا برای درمان بیماری های لگنی از این شیوه درمانی استفاده می کردند. ابن سینا برای درمان قولنج یک مرد از گاو استفاده کرد. او بعد از دادن یونجه، آب زیاد و بزرگ شدن شکم گاو، فرد مریض را روی گاو نشاند و آن فرد درمان شد . البته آن موقع این افراد را روی گاو می گذاشتند  و امروزه با اسب این کار را انجام می دهند چون تمام حیوانات چهارپا این خصوصیت درمانی را دارند . اسب درمانی هم بعد از تحقیق توسط چند کنجکاو در این زمینه کشف شد. این کشف مهم را هم اولین بار  آلمانی ها و بلژیکی ها انجام دادند اما کلید کشف این حقیقت در دستان بقراط بزرگ است. او بعد از تحقیق در زمینه درمان توسط اسب به این نتیجه می رسد که حرکت اسب و در کل تمام چهارپایان چند بعد دارد ؛ یعنی چپ، راست و رو به جلو که باعث می شود لگن خاصره انسان وقتی سوار بر اسب است،تحریک شود و مفاصل لگن و ران انسان باز شود.این موضوع باعث برقراری تعادل در حرکات دیگری است که از هر نظر مناسب است چون تنها چارپای قابل آموزش و کنترل است.

اسب درمانی ابتدا در اروپا در دهه 1800 میلادی مورد استفاده قرار گـرفـت و  از آن زمان به بعد ، اسب در کمک  به انسان ها در طیـف وسیعی از مشکلات شخصی مثل افسردگی ، اضطراب ، اختلالات خـواب ، اختلال استرس پس از حادثه و به ویـژه در میـان سربازانی که از جنـگ بـر می گشتنـد نقش مهمی را ایفـا کـرد . ولی از دهه 1960، اسب درمانی کلاسیک ، بـطور رسمی مـورد استفاده قـرار گـرفـت و در سال های اخـیر هـم اسب درمـانی تـوسط درمـانگـران مختلف مثل کاردرمانگران، گفتار درمانگران و فیزیوتراپیست ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اسب درمانی برای مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر، اوتیسم ، اختلالات تغذیه‌ای و حتی کمک به بازپروری زندانیان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در تمامی مراجعه ها، تجویز و راهنمای پزشک یا گفتار درمان و کار درمانگر باعث آشنایی خانواده بیماران و معرفی شان به باشگاه های سوارکاری شده است. فلج مغزی، تاخیر رشد، آسیب های مغزی، سکته مغزی، اوتیسم و معلولیت های یادگیری، سندرم داون، اختلالات هیجانی، مشکل شنوایی، دیستروفی عضلانی، فلج، اسکولیوز از جمله بیماری هایی است که اسب درمانی را جزو روش های درمانی شان تا به امروز پیشنهاد داده اند.


 

اصطلاح شناسی
سوار کاری درمانی، یک اصطلاح کلی و فراگیری بود که برای سال های زیادی برای اشاره به سوارکاری معلولین مورد استفاده قرار می گرفت. ولی اصطلاحات جدیدتر سوارکاری درمانی توسط انجمن های ملی مختلف در کشور های غربی برگزیده شده و مورد استفاده قرار می گیرد.


 (درمان به کمک اسب) : Equine Assisted Therapy
یک اصطلاح کلی است که شامل درمان وفعالیت هایی است که به کمک اسب انجام می گیرد، انواع ویژه این نوع درمان شامل اسب درمانی کلاسیک، اسب درمانی، و روان درمانی اسب می باشد.


 (اسب درمانی کلاسیک) : Classic Hippotherapy
یک اصطلاحی برای متمایز کردن درمان مدل آلمانی است که در اروپا از دهه 1960 انجام می شد که اساسا بر روی اثرگذاری حرکت اسب متمرکز شده است.


 (اسب درمانی) : Hippotherapy
که یک معالجه تخصصی است که از اسب ها، حرکات اسب ها، فعالیت های درمانی و محیط طبیعی برای اهداف درمانی ویژه استفاده میکند اسب در امریکا اخیرا توسط کاردرمانگران، گفتاردرمانگران و فیزیوتراپیست هایی که دارای گواهی اسب درمانی میباشند ارائه می شود.


(روان درمانی به کمک اسب) Equine Assisted Psychotherapy
(اسب سواری برای کمک به پیشرفت روان درمانی) : Equine Facilitated Psychotherapy
یک درمان تخصصی شامل اسب ها است که توسط متخصصان سلامت ذهنی دارای گواهی کار ارائه می گردد.


(فعالیت به کمک اسب) : Equine Assisted Activities
یک اضطلاح کلی است که شامل انواع فعالیت ها به کمک اسب مثل پرش تعاملی، سواری درمانی، سوارکاری سازگار یافته، سوارکاری برای افراد ناتوان، و یادگیری یا رشد به کمک اسب می باشد. این فعالیت های ممکن است بصورت سوار بر اسب و یا راه رفتن کنار اسب انجام شود.

 

 

درمان با توجه به نوع بیماری فرد و سن او انجام می شود. در کودکان مبتلا به بیماری های ذهنی در باشگاه های اسب سواری، از اسب های کوچک (پونی) استفاده می کنند به مانند دوچرخه که به سایز فرد تهیه می شود. اسب هم با توجه به سایز هر فردی باید باشد تا به بدنش آسیب نرسد و کنترل اسب هم برای او راحت باشد. اسب درمانی لزوما به معنای سوارکاری نیست بلکه این تاثیر درمانی می تواند از طریق تیمار کردن اسب و یا راه بردن آن باشد. در درمان با اسب گاهی اعضاء ممکن است نیازمند کار گروهی باشند برای اینکه اعضاء یاد بگیرند چطور گروهی کار کنند و یا تکلیف خاصی را انجام دهند و از طرفی اسب درمانی باعث می شود که آنها نسبت به خود دید دیگری پیدا کنند و کسانی که برای درمان به باشگاه سوارکاری می‌ روند به آنها نه به عنوان معلول بلکه به عنوان یک کارگر ماهر در اصطبل نگاه می شود و به این ترتیب ننگ عقب ماندگی از بین می رود.

اسب درمانی از دو جهت موثر است، اول در بیمارانی مثل بیماران اوتیسم که مشکل شان در ارتباط برقرار کردن با دنیای بیرون است می تواند موثر باشد، بین اسب‌ها و انسانها یک ارتباط ذاتی وجود دارد و در اسب درمانی ، این اسب‌ها هستند که نقش درمـانگـری را انجـام می دهنـد و نقش آن در این میـان فقـط آسـان کـردن بـرقـراری ارتبـاط بیـن دو طـرف است . وقتـی کودکان اوتیستیک سوار بر اسب می شوند و افسار اسب و کنتـرل آن را در دست می گیـرنـد  و خـود را با آن هماهنگ می کننـد، این باعث می شود که کم کم بعد از گذشت چندین جلسه با دنیای اطرافشون ارتباط بـرقرار کنند و مشکلات حرکتی و رفتاریشان هم برطرف شود . مثلا بعد از گذشتن چند جلسه ، بچه ها اسب های خودشان را تیمار می کننـد و شایـد نیـم ساعت آنها را مانند عروسک نوازش می کنند، این کار باعث آرامش فکر و ذهنشان می شود.  
از طرفی هم آهنگ حرکت اسب شبیه به حرکت جـنین در رحـم مـادر است و حتی به تکان های ملایم کودک در آغـوش مـادر شباهت دارد و در نتیجه باعث احساس آرامش در فـرد می شود و چون دمای بدن اسب با دمای بدن انسان نزدیک می باشد، این دما برای از بین بردن خشکی مفاصل میتواند بسیار مفید واقع شود و بنـابـرایـن در درمان هایی که به دمای بدن اسب نیاز است کودک را روی اسب بـدون زین قـرار می دهنـد تا دمای بـدن اسب را کودک احساس کند. همینطور حـرکت اسب باعـث می شود تا لگـن خـاصـره انسان وقتـی سـوار بر اسب است تحـریـک شده و مفاصـل لگـن و ران انسان بـاز شده و این باعـث برقراری تعادل در تحرکات دیگر فرد می گردد بـرای مثال کودکی که دچار نابهنجاری رشدی است و حتی در ابتداء قادر نیست تا تعـادل سر خودش را حفظ کند بعـد از چندین ماه می توانـد به راحتی روی اسب بـدون کمک دیگران بنشیند و کارهای مختلفی را انجام دهد.

اسب‌ها احساساتی را که انسانها می‌خواهند پنهان کنند، بازتاب می‌دهند. بنابراین اسب درمانی می تواند از لحاظ روانی وضعیت بهتری را برای انسان ها بوجود آورد چون انسان ها در ارتباط با اسب ها دریچه روانی شان را باز کرده و بیشتر لبخند می زنند و چون اسب ها بسیار حساس هستند می توانند حس انسان ها را بهتر درک کنند و بدون اینکه او را مورد قضاوت قرار دهند باعث می شوند که فرد احساسات درونی اش را بیرون بریزد.
گاها در روان درمانی هم از اسب کمک گرفته می شود مثلا در یک مورد کودکی که دچار اوتیسم بود و مادرش او را رها کرده بود، این کودک سرش را روی گردن اسب می گذاشت و به یال های اسب می چسبید. یک روز این پسر کوچک، صورتش را در میان یال های اسب فرو برد و در میان سیل اشک، مادرش را فریاد زد. در عالم ناخودآگاه، یال اسب او را به یاد موهای بلند و سیاه مادرش انداخته بود و از آن روز به بعد، نشانه هی اوتیسم در این کودک کاهش یافت.

 

نحوه اجرای یک جلسه اسب درمانی
اسب درمانی توسط یک فرد فارغ التحصیل دانشگاه که دارای مدرک کار درمانی، گفتار درمانی، یا بعنوان یک فیزیوتراپیست که دوره آموزش سطح فوق لیسانس اسب درمانی و مهارت های اسب را گذرانده است انجام می گردد. همینطور این درمانگر که در یک سوی اسب همراه با فرد مراجعه ایی که روی اسب قرار دارد توسط یک مربی اسب آموزش دیده حمایت می شود که همیشه افسار اسب در دست اوست و آن را هدایت میکند.
اسب درمانی یک معالجه نفر به نفر است درمانگر با مراجعه کننده بصورت فرد به فرد کار می کند ومشارکت عملی مستقیم لحظه ایی را در صورت نیاز اعمال میکند، و همینطور درمانگر بطور پیوسته فرآیند درمان را بر اساس نیازها و واکنش های مراجعه کننده، ارزیابی و بهبود می بخشد. اسب درمانی بطور کلی در طول سال در باشگاه های سوار کاری سرپوشیده یا در فضای باز تا زمانی که مراجعه کننده معیارهای ترخیص را دارا باشد ادامه میابد. ترخیص ممکن است با پیشنهاد به شروع یک برنامه سوارکاری درمانی گروهی همراه باشد. از جمله نتایج تحقیقات اسب درمانی بر روی معلولین عبارتند از:

 

اعتماد به نفس :
یادگیری مهارت جدید و تسلط بر سوارکاری ، باعث افزایش اعتماد به نفس افراد در توانایی آنها برای مقابله  با  رخدادهای زندگی به ویژه شرایط خاص معلولیت می شود و رفته رفته شخص با عزت نفسی که می یابد در بازسازی و بهبود شرایط خود گام بر می دارد.


انگیزه یافتن :
 آموزش و ارتباط و دستیابی  به هماهنگی با یک حیوان  بزرگ باعث  ایجاد  احساسات  تازه ای  از  اثر بخشی  در شخص میشود.  من می توانم،  که جایگزین احساس ناتوانی  و  بی انگیزه بودن می شود در توانمند سازی  فرد در  رویارویی  با چالشهای پیش رویش، راهی دیگر برای بهبودی زندگی فرد است.


خود شناسی :
 اسب به بیماران کمک می کند تا با مشاهده  و  مقایسه خود در رابطه دوستانه با اسب به آگاهی های بیشتری از خود دست بیابد.  این رابطه دوستانه در درمان بیماران مبتلا به بد غذایی  و  همچنین افراد با مشکل پرخاشگری اثرات مهمی خواهد گذاشت.

 

آگاهی بخشی ارتباطی :
ارتباطات غیر کلامی که فرد با اسب برقرار می کند باعث می شود فرد به آگاهی بیشتری از احساسات خود و ارتباط غیر لفظی دست پیدا کند و اهمیت و جایگاه و هنر ارتباطات غیر کلامی در روابط با دیگران را دریابد.

 

اعتماد و خوش بینی :
 اعتماد فرد به حیوانی  مانند  اسب در بیشتر شدن  و یا  درمان شکاکی  و عدم اعتماد او کمک می کند. کسانی که با مشاهده خیانتها و تجربه ی خاطرات تلخ  و  دشوار  زندگی مانند سوء  استفاده جسمی یا جنسی ، رها شدن  از طرف نزدیکان و دوستان ، زناشویی و... دچار عدم خوش بینی و بی اعتمادی هستند، در دوستی با حیوانی قابل اعتماد چون اسب خوش بینی و شادی را خواهند یافت.

 

نگاه واقع بینانه تر به زندگی :
 بیماران می توانند از طریق فعالیت نظافت و انواع  دیگر  مراقبتهای ویژه  از  اسب ، با تمرکز و نگاهی آرامتر با پیامدهای معلولیت دست و پنجه نرم کنند و به جای رفتن توجه به سوی فکرهای ناخوشایند و درپی آن افسردگی،توجه خود را به چگونگی برخورد مناسب با پیامدها بدهند.


کاهش اضطراب :
مطالعات بسیاری بر  روی تعامل انسان و حیوانات نشان می دهد که تماس با حیوانات میزان اضطراب فیزیولوژیکی را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. برای مثال برخی از بیماران که در ابتدا  از اسب ترس داشتند با پی بردن به اصالت اسب و محبت و آرامش اسب، نه تنها ترسشان از بین رفت بلکه باعث شد تا بیماران با در آغوش گرفتن این حیوان به آرامش رسیده و اضطرابی که دچارش بوده اند به میزان چشم گیری درمان یابد.


درمان گوشه گیری و انزوا :
برای بسیاری از افراد با بیماری های روانی که زمان درازی از سایر مردم دور بوده اندو یا از جامعه طرد و رانده شده اند و  یا ذاتا احساس جدا بودن از دیگران را دارند، اسب دعوت دوباره این بیماران، به مشارکت در زندگی است.

 

مسئولیت پذیری و پذیرفتن شخصیت خود :
بسیاری از بیماران که در ابتدا از بودن در مکانهای عمومی نگران و خجالتی اند در پی داشتن دوستی چون اسب ، خیلی زود با شرکت در موضوعاتی که در رابطه با اسب است جهت استفاده ی  تجارب دیگران  و  یادگیری بیشتر  در خدمت به اسب بـرای رفتـن در این مکانها در پوست خـود  نمی گنجند .  در نتیجه حس مسئولیت پذیری و خود  پذیرش بدون  هیچ اجباری و به صورت اختیاری در آنها افزایش می یابد.

 

کنترل رفتاری و واکنشهای درست :
برقراری ارتباط با اسب به آرامش و ترویج مهارت های آگاهی، عاطفی ، تنظیم احساسات ، کنترل خود و محبت و ...  نیاز دارد. تحقیقات به وضوح نشان می دهد که درمان به کمک اسب، اضطراب و پرخاشگری بیمار را کاهش می دهد و کنترل رفتاری شخص را افزایش می دهد.

 

افزایش مهارت های اجتماعی :
بسیاری از افراد با بیماری های روانی که از نظر اجتماعی منزوی ویا خارج از رابطه مثبت ودرست هستند معمولا با اسب مهارت های لازم برای آغاز روابط نزدیک تر با مردم را تمرین می کنند.

 

دقت و توجه بیشتر :
نیاز به مهارت های مهم در سوار شدن ، فرمان دادن و کنترل خود  و  ...  در اسب سواری است که بیمار را قادر به دقت بیشتر می کند و از سویی باعث می شود تا شخص در بیان حقوقش و نیازهایش در روابط با دیگران بهتر عمل کند.

 

رعایت قوانین و شناخت چارچوب ومرزها:
بیماران کشف می کنند که سواری، در چارچوب روابـط احترام بین سوار و اسب است که امکان پذیر است . این آموزش به ویژه برای بیمارانی که رفتاری توهین آمیز و خارج از کنتـرل داشته اند بسیار مفید خواهد بود . قدرت اسب باعث پایبندی سوار کار در چارچـوب مرزهای ارتباطی است.

 

افزایش خلاقیت و شکوفایی استعداد : 
بسیاری از افراد با بیماری های روانی و عاطفی مهار شده یا بیش از حد کنترل شده اند و رفته رفته خلاقیت و شکوفایی خود را از دست داده اند فعالیت های تیمی و سوارکاری می تواند به ترمیم خود به خودی و بالا بردن خلاقیت ها و نوآوری ها، در کنار یک تفریح سالم و سازنده را به همراه داشته باشد.
بهبـود در مهارت های رانـدن و کنار آمدن با شرایط نشستـن بـر روی ویلچر و بیشتر شدن توان در حفظ تعادل ، بهبود توانایی در سیستم حرکتی عضلانی و... از پیامدهای توجه به این نوع درمان می باشد. شباهت حرکات لگن اسب و انسان هنگام راه رفتن، تربیت پذیری و هوش اسب و برقراری ارتباط  روانی بیمار و اسب، نقش مـوثـری در افزایش توانایی فرد معلول دارد.

 

نظرات  (۱)

۰۴ اسفند ۹۴ ، ۱۲:۱۲ محسن عبدلی
مرسی بخاطر این اطلاعات خوب