اسب کاسپین

اسبچه خزر

اسب کاسپین

اسبچه خزر

اسب کاسپین

شاید به جرات بتوان گفت اسبچه خزر تنها اسب کوچکی است که تمام پتانسل های یک اسب بزرگ را دارد که خداوند در سرزمین بزرگ ایران به ودیعه گذاشته است . روی سخنم با شماست که میتوانید با برنامه ریزی مناسب چه در زمینه پرورش و هم در بخش آموزش سوارکاری به تمام نونهالان کشورمان امکاناتی را فراهم کنید که این امر می تواند در سطح آموزش و پرورش نیز گسترده شود و تمام فرزندان این مرز و بوم حتی برای یک دوره کوتاه از لذت سوارکاری بهره مند گردند .
انشاالله

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی

مدت‌زمان بارداری اسب از ۳۳۵ تا ۳۴۰ روز است

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۵ ب.ظ



اسب حیوانى است که نیاز به مراقبت خوب و حساس و ظریف دارد. لذا براى پرورش اسب وجود دانش مدیریت تولیدمثل و نگهداری بسیار مهم است. پرورش اسب با استفاده از مادیان شناخته‌شده یکی از دغدغه‌های بیشتر اسب‌داران به شمار می‌رود. چشم‌انداز تولد کره‌اسبی با همان خصوصیات مادرش یا حتی بهتر از مادیان مادر بسیار وسوسه‌انگیز است. بااین‌حال پیش از هرگونه تصمیم‌گیری در مورد تولید اسب، داشتن آگاهی کافی در مورد رفتار نرمال برای تولیدمثل، چگونگی تولد کره‌اسب، و نحوه رفتار و رشد کره‌اسب لازم است.
پیش‌بینی تولد یک کره‌اسب نوزاد بسیار هیجان‌انگیز است. درحالی‌که زایمان تنها چند دقیقه به طول می‌انجامد؛ اما مالک اسب باید از زمان خیلی قبل از موعد زایمان، مراقبت‌های خاص از مادیان خود داشته باشد تا بتواند اطمینان حاصل کند که همه‌چیز تا زمان تولد کره، خوب پیش خواهد رفت و هر دو -هم کره و هم مادیان- تا پایان زایمان سالم خواهند ماند.
وقتی‌که یک مادیان آبستن می‌شود، مالک باید تغذیه و ورزش مادیان خود را تحت نظر دامپزشک کنترل کند. به‌طورمعمول در ۴ ماه اول بارداری، نیازی به این کنترل‌ها نیست. در ماه‌های ۵، ۷ و ۹ بارداری توصیه می‌شود واکسن «Rhinopneumonitis» برای کمک به جلوگیری از سقط‌جنین زده شود.
۳۰ روز قبل از موعد زایمان واکسن کزاز و آنفلوانزا توصیه می‌شود. این کار از تب کردن مادیان در هنگام زایمان جلوگیری می‌کند. از ماه ۷ آبستنی، تغذیه‌ی مادیان‌ها حدود ۲۰% باید افزایش یابد.
مالک همچنین باید از خوردن تمامی مواد غذایی داده‌شده به مادیان و اینکه مادیان غذای باکیفیت که سرشار از ویتامین و مواد معدنی مصرف کرده، مطمئن باشد. دادن یونجه بسیار ضروری است .
در حدود ۲ تا ۳ هفته قبل از زایمان، مادیان باید آشکارا توسعه و بزرگ شدن پستان داشته باشد.در هر زمان از دوره بارداری، هرگونه مشکل خصوصاً ابتلا مادیان به هرگونه دل‌درد یا نشانه‌های کولیک حتی در نوع خفیف، مهم بوده و به‌سرعت باید توسط دامپزشک تشخیص و حل‌وفصل شود. پیش‌بینی از هر چیزی برای مادیان و سلامت کره‌ی داخل شکم مهم است.
مدت زمان بارداری از ۳۳۵ تا ۳۴۰ روز است، بنا براین مالک می‌تواند تاریخ زایمان را از روی تاریخ کشش یا همان تولید لقاح تخمین بزند