اسب کاسپین

اسبچه خزر

اسب کاسپین

اسبچه خزر

اسب کاسپین

شاید به جرات بتوان گفت اسبچه خزر تنها اسب کوچکی است که تمام پتانسل های یک اسب بزرگ را دارد که خداوند در سرزمین بزرگ ایران به ودیعه گذاشته است . روی سخنم با شماست که میتوانید با برنامه ریزی مناسب چه در زمینه پرورش و هم در بخش آموزش سوارکاری به تمام نونهالان کشورمان امکاناتی را فراهم کنید که این امر می تواند در سطح آموزش و پرورش نیز گسترده شود و تمام فرزندان این مرز و بوم حتی برای یک دوره کوتاه از لذت سوارکاری بهره مند گردند .
انشاالله

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی



به همت محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران مجموعه جدیدی به کلکسیون های ایجاد شده از دام های در خطر انقراض مرکز اضافه شد

 بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به تهیه و نگهداری کلکسیونی با بیش از 350 رده سلولی از گونه های مختلف دام های در معرض انقراض کشور شد.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در خصوص اجرای این پروژه ملی که در راستای حفاظت و نگهداری از این ذخایر ژنتیکی ارزشمند کشور انجام‌گرفته است، به روابط عمومی مرکز گفت:

 ایران از لحاظ تنوع ژنتیکی دامی از جمله کشورهای کم‌نظیر جهان بوده و در مواردی انحصاری بوده ولی متأسفانه این سرمایه عظیم و گرانبهای الهی در معرض تهدید جدی بوده و ازنظر بسیاری از متخصصان بعضی از نژادهای بومی در حال انقراض و یا در شرایط بحرانی ارزیابی می‌گردند. حفظ این نژادها و تنوع ژنتیکی به تولیدکنندگان اجازه و امکان بهره‌برداری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ناشناخته آنان را می دهد. همچنین می توان با استفاده از این تنوع ژنتیکی به خصوصیات و صفات جدید از جمله مقاومت در برابر تغییرات اقلیم و بیماری‌های گوناگون و تولید محصولات جدید دست یافت و در جهت توسعه پایدار در تغذیه، کشاورزی، بهداشت و غیره استفاده نمود.

 وی افزود: باوجود نژادهای مختلف دامی در کشور به علت عدم توجه لازم به شناسایی قابلیت­های آنها، آمیخته گری های بین­نژادی و همچنین عدم برنامه در جهت حفظ نژادهای اصیل و بومی، آسیب­های بسیار شدیدی به ذخایر ژنتیکی کشور وارد شده است. لذا توجه به حفظ این ذخایر ژنتیکی کشور ضرورتی غیرقابل‌انکار است.

   لذا مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای حفاظت از این ذخایر ژنتیکی ارزشمند و همچنین ارائه خدمت به مراکز تحقیقاتی، پژوهشگران و دانشجویان، بیش از 350 رده سلولی از گونه هایی نظیر اسب کاسپین، شتر دوکوهانه، گاو سیستانی، بز مرخز، گوسفند مغانی، گاو گلپایگانی، ماهی آزاد، یوزپلنگ ایرانی و چندین گونه و نژاد دیگر تولید را نموده است. هر کدام از گونه ها و نژادهای فوق دارای خصوصیات و به عبارتی ترکیب ژنتیکی منحصر بفردی هستند، که متاسفانه در خطر انقراض قرار گرفته است.

 فاضلی خطر نشان ساخت: با توجه به موارد ذکرشده و اینکه پژوهش‌های محدودی در این نژادها انجام‌گرفته است، لزوم حفاظت از این دام ها و تولید رده سلولی و انجام پژوهش‌های بنیادی و ژنتیکی در این نژادهای درخطر انقراض، بسیار ضروری و بااهمیت است.

گفتنی است این کلکسیون به‌عنوان منبعی سهل‌الوصول و آماده برای تحقیقات ژنتیک، اصلاح نژاد، همانندسازی و... در اختیار محققان علاقه‌مند قرار دارد. مشخصات رده‌های سلولی، همراه با اطلاعات مربوط شامل شناسنامه حیوان، شناسنامه سلول و عکس حیوان از طریق سایت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در دسترس است.